تعداد بازدید : 1530 - تاریخ خبر : دوشنبه 25 بهمن 1400 - 14:39  
روز جهانی پوکی استخوان

در کلیه کشورهای جهان همه ساله روز 20 اکتبر مصادف با 28 مهرماه به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است. در این راستا مرکز تحقیقات استئوپروز (پوکی استخوان) با همکاری انجمن استئوپروز هرساله اقدام به برپایی مراسم مختلف در جهت تاکید بر اهمیت موضوع تلاش می کند. 

 

سال 1398 (سال 2019) شعار بنیاد بین المللی پوکی استخوان (IOF) در سال 1398 "این است پوکی استخوان "بود. در این راستا امسال کمپین ملی آگاهی از پوکی استخوان با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سراسر کشور برگزارشد . فعالیت های همچون رویدادهای ورزشی و اجتماعی برای ارتقا فعالیت بدنی و تأثیر پیشگیرانه، دایر کردن غرفه و بنر در مراکز دولتی و خصوصی، استفاده از بیلبوردها و تابلوهای الکترونیکی در مکان های عمومی، برگزاری برنامه های آموزشی در کانل های تلویزیونی ملی و استانی، با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد پوکی استخوان(استئوپروز) و اهمیت تشخیص به موقع برای چلوگیری از بروز شکستگی انجام شد.

 

 

سال 1397 (سال 2018) به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان در سال 1397 ، اقداماتی همچون تهیه محصولات آموزشی برای گسترش آگاهی در مورد پوکی استخوان ، آموزش عمومی در مورد اهمیت سلامت استخوان در ایستگاه های مترو، طراحی و اجرای بازی برای انتقال ایده سلامت استخوان و همچنین کنفرانس های مطبوعاتی و مصاحبه های تلویزیونی صورت گرفت.

 

 

سال 1396 (سال 2017) با توجه به اهمیت  نقش مقدم پیشگیری بر درمان در بیماری های مزمن از جمله بیماری پوکی استخوان هرساله در 20 اکتبر مصادف با 28 مهرماه که به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است ، در بسیاری از کشورهای دنیا برنامه هایی با هدف افزایش آگاهی عموم مردم ارائه می گردد.

 

سال 1392 (سال 2013) شعار بنیاد بین المللی استئوپروز (IOF) Strong women make stronger women در سال 1392 بود. اگر ما بتوانیم آگاهی مادران جامعه را افزایش دهیم می توانیم استخوان های سالمی را برای خانواده ایرانی به ارمغان آوریم. عمده ترین هدف در برگزاری روز جهانی استئوپروز افزایش آگاهی عموم مردم می باشد. در این سال نیز همانند سالهای قبل همایشها و سمینارهای متعددی با همکاری شبکه تحقیقات استئوپروز کشور و انجمن استئوپروز ایران در تهران و شهرستانها صورت گرفت.

سال 1391 (سال 2012) روز جهانی پوکی استخوان سال 1391 با "شعار بیائید اولین شکستگی آخرین باشد و شکستگی مچ قابل درمان است" باز هم موفق و با شکوه در سراسر کشور برگزار شد. در این راستا مرکز تحقیقات استئوپروز وابسته به پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، انجمن پوکی استخوان و شبکه تحقیقات استئوپروز کشور فعالیت هایی را به منظور کاهش بار این بیماری در تهران و شهرستانها انجام داده اند.

سال 1390 (سال 2011) به مناسبت روز جهانی استئوپروز در سال 90، چهار پوستر با محوریت شعار امسال روز جهانی استئوپروز با عنوان "استخوان های خود را دوست بداریم" با پیام های کلیات پوکی استخوان،اهمیت تغذیه صحیح، اهمیت تماس کافی با نور آفتاب و نقش ورزش در پوکی استخوان، طراحی و آماده گردید. به منظور ارتقا آگاهی عمومی جامعه و پرسنل بهداشتی در ارتباط با این بیماری مانند سنوات گذشته همایشی با عنوان" استخوان های خود را دوست بداریم" در روز 27 مهرماه 1390 در فرهنگسرای شفق با همکاری معاونت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی برگزار گردید.


 سال 1389 (سال 2010) روز جهانی استئوپروز در سال 1389 بر افزایش آگاهی همگانی در ارتباط با شکستگی های مهره ای تمرکز دارد. شکستگی های مهره ای با کمردرد شدید، کوتاه شدن قد، بدشکلی ستون فقرات، بی حرکتی و افزایش تعداد روزهای بستری و حتی کاهش عملکرد ریه همراه می باشد. بطور خلاصه، شکستگی های مهره ای تاثیری منفی بر کیفیت زندگی افراد دارد. لازم به ذکر می باشد که یکی از هر سه مورد شکستگی مهره ای تشخیص داده نمی شود و به همین بیمار را در خطر شکستگیهای بعدی قرار می دهد.


سال 1388 (سال 2009)

روز جهانی استئوپروز در سال 1388 برای دومین سال متوالی بر سلامت استخوانها و پیشگیری از شکستگی های مهره ای تمرکز داشت. در برنامه این سال همچنین تلاش برای بهبود سیستمهای بهداشتی و بیمه ای در مراقبت از بیماران مبتلا به پوکی استخوان گنجانده شده بود.




سال 1387 (سال 2008)

شکستگیهای ناشی از استئوپروز عامل اصلی ناتوانی و مرگ در افراد مسن می باشند. اینها همچنین بار مالی زیادی را، حتی بیشتر از بار مالی ناشی از بیماریهای مزمن، به سیستمهای بهداشتی تحمیل می نمایند. افزایش امید به زندگی و در نتیجه افزایش تعداد افراد مسن شکستگیهای ناشی از استئوپروز را به یکی از اولویتهای بهداشتی در سرتاسر جهان تبدیل نموده است.



 سال 1386 (سال 2007)

روز جهانی استئوپروز 1386 اولین سالی است که به افزایش آگاهی در ارتباط با سلامت استخوانها اختصاص داده شده است. براساس برنامه این سال افراد می بایست ریسک فاکتورهای پوکی استخوان را در خود شناسایی نموده و با روشهای مناسب در کاهش موارد قابل مداخله اقدام نمایند. در این راستا، جوانها به انجام ورزشهای تحمل کننده وزن و ادامه رژیم سلامت استخوانها که غنی در کلسیم و ویتامین د بوده و ساخت حداکثر توده استخوانی و کاهش ریسک شکستگی در آنها را تضمین می کند ترغیب شده اند. به همه افراد همچنین توصیه شده تا بدون توجه به سنشان از برخی عادتها مانند سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل، تغذیه ناسالم، وزن پایین و عدم تحرک دوری نمایند.


 سال 1385 (سال 2006)

داشتن یک شیوه زندگی سالم بعنوان یک روش ساده ولی موثر در ساختن استخوانهای سالم شناخته شده است. در حالیکه تایید روز جهانی استخوان 1384 بر نقش ورزش در جلوگیری از پوکی استخوان بود، در سال 1385 به نقش رژیم غذایی در داشتن استخوانهای سالم و نیرومند پرداخته شده می شود. پیگیری یک رژیم غذایی سالم و غنی از کلسیم، ویتامین د و پروتئین کافی ساخت حداکثر توده استخوانی در جوانترها (15-8 سال) و حفظ سلامت عمومی در سنین بالاتر را تضمین می نماید (50-35 سال). این شیوه زندگی همچنین نقش مهمی در برنامه های درمانی/بازتوانی در افراد مسن بازی می کند (55 سال به بالا).