تعداد بازدید : 1252 - تاریخ خبر : شنبه 6 آذر 1400 - 12:01  
از دست دادن بافت عضلانی در اثر سارکوپنی در سالمندان/ فعالیت بدنی کم ایرانیان نگران کننده است

وبینار بیماری سارکوپنی: اپیدمیولوژی، مراقبت و عوامل پیشگیرانه روز یکشنبه 16 آبان ماه 1400 توسط گروه تحقیقاتی علوم دارویی - سنتی در غدد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در ابتدای این وبینار (جهت مشاهده فایل ضبط شده وبینار اینجا را ببینید) دکتر باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه،  سارکوپنی را کاهش توده عضلانی و ضعف در عملکرد عضلات اسکلتی خواند و گفت: افزایش سن یکی از عوامل موثر ابتلا به این بیماری است.

دکتر باقر لاریجانی ادامه داد: سارکوپنی ثانویه نیز در اثر اختلالات تغذیه ای، فعالیت بدنی نامناسب، مصرف برخی داروها و ابتلا به بدخیمی ها، اختلالات غدد درون ریز و بیماریهای گوارشی ایجاد میشود.

دکتر لاریجانی عنوان کرد: مطالعاتی که در سالهای اخیر انجام شده است نشان میدهد مرگ و میر ناشی از بیماری سارکوپنی زمانی که با بیماری‌هایی همچون اختلالات متابولیک، قلبی عروقی، تنفسی و ... همراه باشد افزایش چشمگیری می یابد.

وی ادامه داد: دلایل مختلفی در ایجاد این بیماری نقش دارند که می‌توان به کاهش تستوسترون در مردان،  افزایش بیماری های التهابی و ... اشاره داشت. 

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تصریح کرد: با توجه به اینکه فعالیت های بدنی و فیزیکی در دوران کووید ۱۹ کاهش یافته است و علیرغم تلاش های فراوانی که تاکنون در جهت تاکید بر انجام فعالیت های فیزیکی شده است اما شاهد آن بوده ایم که در بسیاری از بیماران به خصوص بیماران بستری کاهش فعالیت های فیزیکی منجر به ایجاد مشکلاتی همچون عدم کنترل قند خون، چاقی و ... شده است.

وی ادامه داد: اگرچه موارد ابتلا به پوکی استخوان به دلیل عدم مراجعه بیماران برای غربالگری بیماری پوکی استخوان بالاتر بوده است اما به دلیل محدود شدن فعالیت فیزیکی در دوره  همه گیری کووید-19 میزان شکستگی های ناشی از افتادن و سقوط به دلیل کاهش ترددهای غیر ضروری به طور قابل ملاحظه ای کم شده است. 

دکتر لاریجانی با اشاره به رابطه معکوس ورزش و بیماری‌های مزمن غیرواگیر تصریح کرد: متاسفانه کشور ما جزو کشورهایی است که میزان فعالیت بدنی مردم در سطح قابل قبولی نیست و از سوی دیگر شیوه زندگی نادرست و در راس آن بی تحرکی و عادات تغذیه ای نامناسب موجب افزایش چشمگیر شیوع بیماری های غیرواگیر جمعیت ایرانی شده است. 

دکتر لاریجانی افزود: امروزه سارکوپنی به دلیل شیوع بسیار بالا این بیماری در سنین بالا اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و یکی از مسائل مهمی که مطرح است روش های تشخیص و شیوه های متفاوت درمان این بیماری است.

وی در خصوص تشخیص سارکوپنی هم اظهار داشت: می توان هم از روش‌های متفاوت تصویربرداری با اشعه ایکس و تست های دیگر نظیر اندازه گیری قدرت عضلات به میزان پیشرفت بیماری در افراد پی برد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در این خصوص مطالعاتی بسیار کاربردی در کوهورت بوشهر انجام شده است که بر اساس این مطالعات می‌توان با استفاده از معیارهای سنجش سارکوپنی آن را بررسی کرد.

وی در پایان ضمن توصیه به انجام فعالیت های فیزیکی و تمرینات ورزشی خاص برای حفظ عضله افزود: مصرف پروتئین ها، ویتامین D ، امگا ۳ و آنتی اکسیدان ها و ... می توانند جهت کاهش سرعت تحلیل توده عضلانی کمک کننده باشد. در مورد استفاده از ترکیبات دارویی نیز به دلیل افزایش سن و کاهش استروژن ها، هورمون های رشد می توانند کمک شایانی به حفظ توده عضلانی کنند.

دکتر لاریجانی در پایان اظهار امیدواری کرد: تحقیقات در زمینه بهره گیری از ترکیبات گیاهی و سنتی برای درمان بیماری سارکوپنی می تواند موثر باشد .

 گفتنیست در ادامه این برنامه علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر رامین حشمت ، دکتر گیتا شفیعی ، دکتر حمید رضا فاتح و  دکتر رضوان هاشمی  به ایراد سخن در خصوص جنبه های مختلف اپیدمیولوژی، پیشگیری، کنترل و درمان بیماری سارکوپنی پرداختند.